Вчера трябваше да…

10 септември 2008 в 8:51 | Публикувано в Разни | 2 Коментари

Вчера трябваше да споделя недоумението си от странното, не на български език, заглавие във вестник (от сутрешния преглед на печата). Но не ми се удаде такава благоприятна възможност. Не, че е толкова важно публично да се възмущавам от незначителни неща и едва ли съм права, ама от моята камбанария тъй ми се вижда – не ми харесва, с една дума.

Та вчера,  след прегледа на печата по телевизията (около 8 сутринта) влизам в банята и… о! изненада – угасва осветлението, след което виждам: телевизорът не работи, компютърът също – токът спрял… Целият ден нямаше ток. Не беше „върхова“ ревизия. В новия блок, където живея, все още се извършват някои довършителни работи. Попитах, все пак: „Какво става?“, отговориха ми: „Авария“. Наближаваше 2 следобед, когато включиха тока и след като изчаках десетина минути, за да се уверя, че няма да има включване/изключване, реших да пусна компютъра. Системата се стартира нормално и аз пристъпих към обичайните си дейности за деня, макар и с голямо закъснение, което преглътнах с огорчение – нямах вина, а се бавех заради нечия друга вина, която няма как да идентифицирам (а и да можех нищо не бих могла да сторя – аз съм толкова незначителна – откъде-накъде ще имам някакви претенции…). След около 30-40 минути токът отново спря, но нямам UPS на домашния си PC и отново се оказах в неизгодна за мен ситуация. Още няколко пъти пускаха и спираха тока. Аз вече не се осмелих да включа PC-то до края на работния ден, т. е. чак до 18 часа.

Датата вчера беше 9.IX.2008, т. е. дата, която се празнуваше години наред, а и вчера бе отбелязана от някои с носталгия по „доброто старо време“… Само, че за мене, описаната по-горе ситуация е точно следствие на вредните навици, широко разпространени и придобити, именно, през онова време – времето на незачитане на човешката личност… И няма сила, която да промени това…

***

Та, сутринта прочетох: „Маккейн поведе на Обама“. Аз не разбирам какво иска да каже това заглавие.

Помислих си най-напред, че е грешка на страньора (специалиста по предпечат, който е подготвял страницата) – че нещо е съкратил или подменил някоя дума (макар, че не е редно така… пък би трябвало да си има редактори, коректори и пр.). Не било грешка от предпечата (и логично, разбира се!), защото след това срещнах следното заглавие: „Маккейн повежда на Обама с 4 пункта“ (вероятно от същия източник в друг вестник).

Какво ли трябва да означава това? Бих могла да се досетя, разбира се, ама никак не ми допада да чета неправилни, според мен, изрази на български. Или, може би, не съм забелязала, че съвременния български език се е „усъвършенствал“, че съм изостанала и не съм успяла да се приспособя към новите, „свободни“ форми на изразяване…

2 Коментари »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Преди години работех в местен русенски вестник, който беше известен с обратния си словоред! Прочитайки заглавието нямаше начин да не разбереш, че е от точно този вестник. Но често се получаваха двусмислици, по всяка вероятност нарочно търсени 🙂 Радвам се, че накрая открих истинския блог 🙂 Поздрави!

  2. […] Споделям | Е, явно не само на мен ми се случва (Вчера трябваше да…) – току-що прочетох Ток от dzver, а се сетих също така, че […]


Вашият коментар

Блог в WordPress.com.
Entries and коментари feeds.

